Szupervízió avagy szakmai személyiség fejlesztés
Csoport szupervízió:
Résztvevői olyan emberek, melyek azonos szakterületen dolgoznak, ugyanakkor nem állnak egymással közvetlen munkakapcsolatban.
A folyamat során lehetőségük nyílik arra, hogy a többiek segítségével rálássanak saját szakmai működésmódjukra, önként vagy kényszerből felvállalt szerepeikre, ugyanakkor a munkájuk specifikus nehézségeinek közös feldolgozása hatékonyan felszínre hozza az egyéni elakadásokat. A résztvevőknek lehetőségük van a megszokott szerepekből való kitekintésre, ezáltal elfogadóbbá, rugalmasabbá és hatékonyabbá válhatnak.
A módszer alkalmazható például egy nagyobb cég több telepehelyén, hasonló területen, de egymástól távol dolgozó munkatársak fejlesztésére.
Team szupervízió:
A team-szupervízió résztvevői hosszabb távon együtt dolgozó munkatársak, akik egy cégen belül, közös területen dolgoznak. A tagok többé-kevésbé ismerik egymást, mindennapjaikat egymás közvetlen közelében töltik. Többnyire tudomásuk van egymás magánéletéről, szakmai munkájáról, főbb örömeiről és problémáiról is.
A team szupervízió fókuszában az időről-időre elfeledett csoportcél, a motiváció, az irányítás, és a munkahelyi túlterheltség-tehetetlenség érzése állhat, de megjelenhet a tagok között húzódó látens vagy manifesztálódó konfliktusok kezelése is.
A folyamat segít feltárni a szervezeti célok útjában álló egyéni konfliktusokat, ezáltal hatékonyabbá teszi a munkatársak munkáját. Egyéni szinten is tisztító hatással van, tudatosul a résztvevőkben saját munkájukkal kapcsolatos szerepük és felelősségük.
Vezetői szupervízió (Coaching):
Bizalmi légkörben zajló, személyre szabott, folyamatkövető tanácsadás. Nem terápia, hanem módszeres szakmai támogatás, amely segíti a vezetőt mindennapi munkájában, illetve konkrét szervezeti változások menedzselésében. A szakmai önismeret fejlesztésére alapozva alkalmassá teszi a résztvevőt arra, hogy elsajátíthassa az ön-reflektív működésmódot, tudatosítsa magában egyéni képeségeit, lehetőségeit, miközben a szervezet és a dolgozók számára a lehető legjobb döntéseket hozza meg.
A coaching főbb kérdéskörei:
- Kommunikációs problémák feltárása.
- Jó döntés-rossz döntés.
- Konfliktus-, és stresszkezelés.
- Személyes kapcsolatok fejlesztése cégen belül és kívül.
- A kitűzött céloknak megfelelő munkatársak kiválasztása.
- Komplex szervezeti feladatok megoldása.
Egyéni szupervízió résztvevője nem csak vezető lehet, hanem bárki, aki a szervezetnél dolgozik. Bizonyos esetekben, – például szervezeti változásokat megelőzően,- szükség lehet a helyzet feltárásakor olyan egyéni beszélgetésekre a kulcsszereplőkel, ami segíti őket helyzetük és céljaik tisztázásában.